Nutri-Score: wat is het?

Is een Nutri-Score nu onzin of niet? Waar moet je op letten?

In een Nutri-Score zit een zekere waarheid en onzin. Voilà, het is er uit!

Je hebt ze misschien al zien liggen die diepvriesfrieten met een Nutri-Score A? Je denkt dat dit een indicator is binnen een categorie, maar uiteindelijk weet je nog altijd niet hoe gezond zo'n product is. We leggen het uit.

Wat is een Nutri-Score?

Een visuele weergave van de voedingswaarde tabel bestaande uit een kleur en een letter. Die combinatie geeft aan welke voedingsmiddelen binnen een bepaalde productgroep gezonder zijn dan andere. Welke kleur en letter er uiteindelijk op je voeding komt, wordt bepaald a.d.h.v. het algoritme dat het Franse Nutritional Epidemiology Research Team ontwikkelde. Sacre bleu!

Een Nutri-Score is dus een goede indicatie hoe gezond een product is. Het is een objectieve formule, die voor alle verpakte en bereidde voedingsmiddelen, met uitzondering van dranken en vetten, op dezelfde manier wordt berekend. Voor dranken en vetten is er een andere kijk, maar voor alle voeding zoals granen, kant-en-klare maaltijden en diepvriesproducten, enz. is er dezelfde aanpak. De Nutri-Score is dus een overkoepelende gezondheidsscore.

Hoe wordt de score bepaald?

De hoeveelheid energie, verzadigd vet, suiker, zout, eiwitten, vezels en het percentage fruit, groenten en noten per 100 gram bepalen de score. Te veel energie, verzadigd vet, suiker en/of zout geven negatieve punten, terwijl vezels, eiwitten of percentage fruit, groenten, peulen en noten positieve punten opleveren. Een Nutri-Score is dus een optelsom van de positieve en negatieve aspecten van een ingrediënt of recept. M.a.w. ga je vanavond een kant-en-klare maaltijd uit het schap halen, helpt die Nutri-Score je wel om er het gezondste exemplaar uit te kiezen.

Hoe ga je ermee om?

Nutri-Score A en B producten mag je dagelijks consumeren. De andere consumeer je best in kleinere hoeveelheden. Dagelijks hebben we nood aan fruit en groenten, maar ook aan koolhydraten en vetten (waaronder ook verzadigde vetten), we eten er alleen veel te veel van. Producten met een D en E zoals chocolade en olijfolie passen wel degelijk in een evenwichtig voedingspatroon. Alleen kan je beter, zoals Samson & Gert, je 100kg chocolade uitdelen in plaats van het zelf allemaal op te eten.

Wat is dan de onzin van dit logo?

Neem als voorbeeld die frietjes met Nutri-Score A. Deze score is voor de rauwe frieten. NIEMAND eet die rauw op! We bakken ze het liefst in veel verzadigde vetten ... hoe vettiger, hoe prettiger en zeker op een vettige vrijdag. De Nutri-Score houdt dus geen rekening met de nog komende bereiding.

Eerder haalden we ook al aan dat dranken anders worden bekeken. Een Nutri-Score houdt niet met alles rekening. Bij de berekening wordt er niet gekeken naar de E-nummers zoals additieven, allergenen, chemische zoetstoffen (vb. aspartaam) of pesticiden. We weten allemaal dat aspartaam ongezond kan zijn en toch hebben veel frisdranken een Nutri-Score A. Ben je bezorgd om deze E-nummers? Dan kan je beter kijken naar voedingsmiddelen met een Europees Biolabel. Daarin wordt het gebruik van die E-nummers sterk afgeremd.

Conclusie

De Nutri-Score is dus een globale beoordeling die eigenlijk aansluit bij de voedingsdriehoek. De focus ligt op de voedingsmiddelen en hoe deze samen een voedingspatroon volgen. Dit wil zeggen: volg de voedingsdriehoek en gebruik als tweede stap de Nutri-Score om voeding uit eenzelfde categorie onderling te vergelijken. Vergelijk dus de verschillende kip curry's voor op je brood, plaats de verschillende ontbijtgranen naast elkaar, toets de verschillende koeken onderling af, enz. en kies diegene met de beste score. Vergeet gewoon niet dat die koek in de voedingsdriehoek niet goed scoort en je er daarom best niet te veel van eet.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x