Diabetes en Sport

3 May 2022

Een actieve levensstijl is voor iedereen goed. 30 minuten lichaamsbeweging per dag zorgt al voor een betere lichamelijke en geestelijke conditie.

TIPS

  • Kies een sport die je graag doet!
  • Bouw traag op.
  • Sport in clubverband, dit werkt stimulerend.
  • Pas je insuline aan.
  • Doe aan zelfcontrole: voor, na en tijdens het sporten!
  • Begin er niet aan wanneer je bloedsuikerspiegel te hoog of te laag is.
  • Zorg voor voldoende koolhydraten bij langere inspanningen.
  • Breng je teamgenoten op de hoogte en leg uit wat ze moeten doen bij een hypo.
  • Ga je alleen sporten, maak het kenbaar dat je diabeet bent.
  • Voorzie snelle suikers om een hypo op te vangen.

De algemene voordelen van sporten:

Lichaamsbeweging ondersteunt uw dieet waardoor risicofactoren voor hart- en vaatziekten verminderen (cholesterol, vetten, iemand?). Op lange termijn wordt het risico of gevolg kleiner als je sport.
Ben je een sociaal dier? Dan is sporten ook gewoon ideaal. Gezellig samen bewegen maakt het ook gewoon aantrekkelijker. Je wordt fit en ontspannen, dus je gaat je beter beginnen voelen.

Lichaamsbeweging hoeft echt geen topsport te zijn. Regelmaat is de sleutel tot succes voor diabeten. Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je, wellicht, minder insuline moet gaan gebruiken. Want beweging zorgt voor: lagere bloedsuikerwaarden, betere werking van insuline en een betere bloedsomloop.

Sporten en diabetes:

Als diabeet moet je zelf je bloedglucosewaarde op peil houden tijdens je leven en dus ook het sporten. Hou dus rekening met volgende factoren:

  • Duur en intensiteit van de sport
  • Bloedglucosewaarden
  • De beschikbare insuline
  • Extra koolhydraten in je voeding.

Spieren gaan harder werken tijdens het sporten. Ze hebben dus meer brandstof (glucose) nodig die wordt gehaald uit het bloed door insuline en de lever als je wat dieper gaat. Net daar knelt de schoen voor een diabeet ... we hebben geen lichaamseigen insuline. Bij mensen zonder diabetes gebeurt dit samenspel vanzelf. Bij diabeten niet. Het is dus een moeilijkere balans, maar niet onmogelijk!

Klik hier voor een gezond koolhydraatrijk alternatief tijdens het sporten!

Risico's:

Teveel insuline
Een hypo! Om dit te vermijden moet je minder insuline gebruiken en meer koolhydraten eten. Tijdens het sporten is je doorbloeding beter, dus ook de opname van insuline. Tricky, maar als je niet weet hoe je de mindere insuline en meer koolhydraten het best kan aanpakken, neem dan contact op met je behandelende arts.

Te weinig insuline
Een hyper! Indien vóór het sporten het bloedsuikergehalte te hoog (> 300mg/dl) is en er ketonen (dat zijn afvalprodukten van de vetafbraak) in de urine aanwezig zijn, is sportbeoefening af te raden. De glucose kan door het gebrek aan insuline niet in de spieren. Breng eerst je bloedsuikerspiegel terug op normale waarden.

Welke sport kies je het best?

Quasi alle sporten zijn mogelijk. Belangrijk is dat jij het leuk vindt en dat je het kan volhouden. Uiteraard zijn sommige sporten net dat iets beter geschikt.

De meest geschikte sporten zijn de duursporten zoals lopen, fietsen, wandelen, zwemmen, enz. De intensiteit is goed doseerbaar en ze hebben vele positieve effecten op je gezondheid.

De minder geschikte sporten kan je ook uitoefenen met diabetes, maar kunnen levensbedreigende gevolgen hebben in het geval van een hypo. Controleer dus zeker je bloedsuikerspiegel alvorens je gaat parachutespringen, diepzeeduiken, zweefvliegen, bergbeklimmen, racen of dingen alleen op zee gaat doen.

Twijfel je hoe jij je sport moet combineren met je ziekte? Raadpleeg je behandelend arts. Ze kunnen je goed op weg helpen!

Scheldeboord 26/1 2620 HEMIKSEM
info@savoiraimer.be
T +32 479 66 60 61

Privacy
General conditions

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x